lördag 14 mars 2009

2006 Chateau Mazeyres




Denna helg är det dags för lite försäkringsbolagsbordeaux. 1988 köpte pensionskassan hos Société Générale Chateau Mazeyres och från 1992 är det Alain Moueix som är manager. Slottet ligger i Pomerol och har en föga informativ hemsida tryfferad med allmänna klyschor. Den gode vindoktorn är en bättre källa till kunskap om slottet.

För mig är det första gången som jag provar något från Pomerol. Så när det kommer ett vin från denna appellation för drygt 200 kronor och med halvhyggliga omdömen från vinskribenterna passar jag på. Innan jag klipper till på Chateau Pétrus vill jag ha lite koll på Pomerol helt enkelt.

2006 Chateau Mazeyres består till 80 procent av merlot och till 20 procent av cabernet franc.

Doften är mycket bra med härligt murrig mörk frukt och plommon, korinter, tobak, kryddor och gräsiga toner. Lägg därtill en initial doft av gyttja, kanske bara för att man inte skall behöva tveka om ursprungslandet och missta vinet för en nya världen-merlot.

Smaken går i samma stil som doften med plommon och tobak med lite gräsighet. Smaken är inte så yppig, utan relativt stram och klingar långsamt av i ett läskande avslut.

Någonstans har jag läst att Pomerol skall fungera väl med anka och därför provar jag denna kombination på fredagen. Det fungerar sådär. Jag tror att det krävs ett mer fruktdrivet och generöst merlotvin för att det skall fungera väl med anka.

I dagsläget är doften avgjort bättre än smaken. Trots att det kanske är lite för endimensionellt för att riktigt falla mig i smaken tycker jag att det är en klar förbättring jämfört med vad jag provat från grannkommunen Saint Emilion. Vinet är också en riktigt trevlig och behaglig bekantskap som inte riktigt låter fånga sig i poäng och beskrivning. Det är helt enkelt väldigt läskande och gott att sitta och sippa på under kvällen. Kanske jag ändå skall prova på och stoppa in ett par flaskor i garderoben och se vad som händer om några år?

Efter att velande får slutomdömet bli att 2006 Chateau Mazeyres är ett gott vin som balanserar på gränsen till köprekommendation.

Varunummer: 96923
Pris: 220 SEK

Inga kommentarer: